Waar andere collega’s met plezier een goede prestatie in de kijker zetten, houdt de sensitieve persoon in je team zich liever op de achtergrond. Ben jij hun leidinggevende, dan verwachten ze namelijk dat jij zelf hun werk opmerkt. Doe je dat niet, dan worden ze nog kritischer ten opzichte van zichzelf. Nu kan je als leidinggevende natuurlijk niet overal aandachtig voor zijn. Toch kan je ervoor zorgen dat ook je sensitieve teamleden zich gezien voelen, en – sterker nog – daardoor helemaal openbloeien. Benieuwd hoe? Deze 4 tips helpen je op weg.

1. Laten zien wat wel goed is

Sensitieve mensen zijn uitermate kritisch voor zichzelf. Ze gaan wat ze gedaan hebben evalueren vanuit wat ze nog beter hadden kunnen doen. Veel sensitieven zijn perfectionistisch. Ze veroordelen zichzelf zeer snel. Omdat ze al zo kritisch voor zichzelf zijn, moet je dit als baas minder zijn. Jouw rol bestaat er in om de gevoelige te laten zien waar hij wel goed in is. Om het goed functioneren te bevorderen is het geven van positieve feedback heel belangrijk.

2. Opmerken

Een sensitieve zal eerder op de achtergrond blijven. Als je zijn werk niet ziet, zal hij daaruit besluiten dat wat hij doet niet goed is en nog kritischer op zichzelf worden. Vaak kan een sensitieve persoon zelf niet zien wat hij goed gedaan heeft. Of vindt hij wat hij gedaan heeft vanzelfsprekend. Een sensitieve persoon zal zijn eigen prestaties zelden in the picture zetten. Dat maakt het als leidinggevende moeilijker om te zien wat ze juist verwezenlijkt hebben. Het gevaar bestaat dat je je laat leiden door die teamleden die zichzelf beter in de verf kunnen zetten. De sensitieve persoon denkt dat goed werk wel door jou als leidinggevende zal opgemerkt worden. Helaas kan een leidinggevende zijn aandacht niet op alles tegelijkertijd richten. Het gevaar bestaat dat je je aandacht gaat geven aan die mensen die je aandacht trekken. Het sensitief teamlid laten vertellen over zijn prestaties in een teammeeting of tijdens een one-onone kan een oplossing zijn.

3. Zacht en duidelijk bij feedback

Corrigerende feedback wordt zeer snel opgepikt door sensitieve personen. Wat je mogelijk 10 keer moet herhalen tegen andere teamleden komt dadelijk binnen bij de sensitieve persoon. Ze zijn zeer gevoelig voor corrigerende feedback en nemen die vaak heel persoonlijk. Daarom is het extra belangrijk om je feedback te baseren op de feiten, niet op de persoon. In je bewoording mag je zacht blijven. Duidelijkheid is belangrijk. Harde woorden laat je best achterwege. Als je boodschap te hard is, heb je kans dat de sensitieve persoon zich ervoor gaat afschermen of er niet meer van kan loskomen. Ze gaan dan dagen herkauwen en piekeren over wat je gezegd hebt. Hierdoor komen ze in een negatieve spiraal en kunnen ze hun volle potentieel niet meer aanwenden. Je krijgt dan net het tegenovergestelde van wat je op het oog had.

4. Doorvragen

Problemen die sensitieve mensen in een team kunnen tegenkomen is dat:

▪ ze te snel of te traag gaan ▪ ze overspoeld worden door ideeën die ze niet meer helder geformuleerd krijgen ▪ ze hun denkproces niet toelichten waardoor de anderen niet kunnen volgen de anderen hen als een bedreiging zien ▪ ze zich op de achtergrond houden en hun mening niet geven ▪ ze de emoties van gans het team op zich nemen en zich daarin verliezen ▪ ze geen initiatief nemen omwille van faalangst of angst om fouten te maken ▪ …

Als leider kan je deze problemen verhelpen door je rol van facilitator op te nemen. Als je merkt dat anderen niet mee zijn, stel dan vragen, waardoor het denkproces van de sensitieve persoon verhelderd wordt. Help via gerichte vragen de gedachten van de sensitieve persoon te ordenen en te structureren. Of vraag in een one-on-one door, zodat je te weten komt waarom de sensitieve persoon reageert zoals die reageert. Als het op tafel ligt, kan er iets mee gedaan worden. 

 

Wil je weten hoe je je sensitief leiderschap goed inzet? Download het gratis e-book “De kracht van Sensitieve Leiders” waarin je 8 stappen krijgt om je sensitief leiderschapspotentieel waar te maken.