Door van zelfzorg een prioriteit te maken, kom je vanzelf tot een evenwicht. Goed doen voor het bedrijf/team blijf je toch doen. 😉

Zoals je wel weet is de enige manier om goed voor anderen te zorgen eerst en vooral goed voor jezelf zorgen. En toch is er iets dat sensitieven steeds weer over hun grenzen doet gaan. Het brengt hun gezondheid in gevaar. Als sensitieve zijn we erg begaan met het grotere geheel: het team of de organisatie. We zien wat nodig is, we anticiperen. Vaak nemen we daardoor te veel verantwoordelijkheid op ons. Door onze vooruitziende blik ontnemen we de anderen om hun deel van de verantwoordelijkheid te nemen. En we belasten onszelf te veel, waardoor we als het er echt op aan komt mogelijk niet meer genoeg reserve hebben om werkelijk het verschil te maken.

Wat we ons moeten afvragen is wat ons drijft om altijd maar weer die ondersteunende rol op te nemen?

Het is onze natuur, dat klopt, maar soms gaan we er ook te ver in. Het ondersteunen is dan geen keuze meer. We ervaren het als iets dat mee onze identiteit bepaalt of als een plicht. Het kan ook een gedachte zijn die we lang geleden gevormd hebben, die nu onbewust dwingend is. Je bent nu eenmaal die persoon waar iedereen altijd op kan rekenen.  Je zou het vreselijk vinden als mensen van je zouden denken dat je alleen maar aan jezelf denkt. We moeten ons echter realiseren dat het niet is omdat we voor onszelf zorgen, dat we daardoor de stempel van egoïst zullen krijgen. Integendeel, vaak is het zo dat anderen ons net daardoor meer respecteren. Bijkomend geven we ook nog eens het goede voorbeeld. Als je laat zien dat ook bij jou de boog niet altijd gespannen kan staan, is het voor je collega’s ook makkelijker om zelfzorg toe te passen.

Laat je de beste versie van jezelf zien als je niet aan zelfzorg doet?

Een andere vraag die je jezelf kan stellen is of je de beste versie van jezelf laat zien als je niet aan zelfzorg doet. In welke mate belast je het team door in overdrive te gaan? Hoe is het voor hen als we altijd overal bovenop zitten? Door onze oprechte bezorgdheid ontnemen we anderen het zoeken naar hun eigen oplossingen. Ze gaan hun creativiteit maar inzetten als ze daartoe de ruimte krijgen. En ja, daar hoort ook bij dat ze een keer tegen een muur botsen. Als we kunnen zien dat altijd maar klaar staan voor het team of het bedrijf ook een negatieve impact heeft op wie we zijn en hoe we ons gedragen, is het vaak makkelijker om onszelf toe te staan om meer aan zelfzorg te doen.

3 concrete tips

Concrete stappen die je kan zetten:

  • Leer jezelf en je sensitiviteit beter kennen: Welke prachtige kwaliteiten en ook valkuilen brengt je sensitiviteit met zich mee? Welke aannames heb je doorheen je leven opgebouwd?
  • Acceptatie: 1 op 5 is sensitief. Het is dus normaal dat je je soms anders voelt dan de andere 80%. Door ons anders zijn en onze aanleg tot zelfreflectie hebben we vaak een sterke innerlijke criticus ontwikkeld. We zijn erg streng voor onszelf. Kunnen inzien welke toegevoegde waarde we te brengen hebben, helpt om liefdevoller naar onszelf te kijken. Door bewust een keer voor onszelf te zorgen, tonen we meer compassie naar onszelf, waardoor het ook makkelijker wordt om dat te doen naar mensen die niet volgens onze waarden handelen.
  • Actie: Vraag je af wat jij nu nodig hebt en zorg daarvoor. Hiermee doorbreek je je natuurlijke reflex om altijd voor de ander klaar te staan. Zet een concrete eerste stap richting ander gedrag

Je kan in je eentje je analyse maken, maar hoed je voor blinde vlekken, een gebrek aan diepgang én je eigen uitstelgedrag om hiermee aan de slag te gaan.

P.S.: Binnenkort zal het terug mogelijk zijn om je aan te melden voor het online programma “De kracht van sensitieve leiders”. Je kan je aanmelden op de wachtlijst via deze link, dan word je als eerste verwittigd. Je vindt de lijst onder aan de pagina als je de link volgt.