Genoten van enkele vakantiedagen tijdens de paasvakantie?
Heerlijk dat zalige niets doen. Genieten van het mooie weer, leuke dingen doen met je familie en vrienden. Eindelijk een beetje meer tijd voor jezelf.
Lijkt het allemaal al weer heel erg ver weg?
Hoe hou je dat ontspannen gevoel als je terug aan het werk bent?
In Mark – magazine verscheen er een artikel met een aantal tips van mij die ik je graag meegeef.
Hoe kom je de dag zo ontspannen mogelijk door?
Ann Baeke, coach en trainer bij Natural Leadership, geeft tips.
1. Blijf positief
Begin je dag met een positieve gedachte. Werk je in een omgeving waar een negatieve sfeer hangt, kijk dan vooral naar wat je zelf onder controle hebt en naar wat je positief kunt beïnvloeden. Ga bijvoorbeeld wandelen tijdens de middag in plaats van je energie te laten opzuigen door een collega die alleen maar negatieve dingen zegt.
2. Maak tijd voor rust
Probeer elke dag enkele kleine rustmomenten in te bouwen. Sluit je heel even af van de buitenwereld en concentreer je op de buikademhaling. Probeer aan niets anders te denken. De gedachten die toch voorbijkomen, laat je zo snel mogelijk weer los. Laat ze passeren.
3. Zet doelen
Sommige mensen maken graag lijstjes. Belangrijker is om een doel te zetten en te weten waar je focus ligt. Dat kan heel abstract zijn. Als je even de weg kwijt bent, kan dat doel dienen als je interne gps. Op de momenten dat je moeilijke beslissingen moet maken, kun je terugvallen op dat doel.
4. Zit niet stil
Zorg voor genoeg beweging, de hele dag door. Maak er een gewoonte van om elk halfuurtje kleine bewegingen te maken. Bouw een rekmoment in voor je aan e-mails begint. Trek je knieën eens op of sterk je voeten voor of na een telefoongesprek. Haal een paar keer diep adem voor een meeting. Zelfs een beetje bewegen is beter dan volledig stil zitten.
5. Neem afstand
Laat je niet meeslepen door emoties. Niet door je eigen emoties, maar ook niet door die van anderen. Ze vreten energie. Stel je op als observator en neem afstand. Probeer naar bepaalde situaties te kijken zoals naar een film. Op die manier ga je de dingen objectiever waarnemen en raak je minder emotioneel betrokken.
6. Neem feedback niet persoonlijk
We vroegen freelance illustrator Eva Mouton tenslotte naar een extra – zesde – tip. Haar goede raad: “Kijk naar kritiek alsof je een buitenstaander bent en stuur pas een reactie naar je opdrachtgever, baas … als je een oplossing hebt gevonden. Ah, en drink thee. Veel thee!”
(td) – Bron: MARK Magazine
Makkelijk gezegd die 6 relax-tips, maar niet zo eenvoudig toe te passen?
Natural Leadership wil een authentieke en effectieve bijdrage leveren aan de zelfrealisatie van mensen, teams en organisaties.
Zelfrealisatie brengt vrijheid. Mensen voelen zich beter in hun vel. Hun performance neemt toe.
De missie van Natural Leadership – zelfrealisatie en vrijheid vinden zodat je je volledige potentieel kan aanspreken – vul ik concreet in door enerzijds leidinggevenden te begeleiden in het versterken van hun persoonlijk leiderschap.
Anderzijds help ik teams en organisaties in het neerzetten van een engagementscultuur. Beide versterken elkaar en zorgen voor een transformatie bij mensen en organisaties die engagement en welvoelen brengt.
Met als resultaat: stijging van profit en growth.
Denk je wel eens dat je niet echt in het plaatje past? Heb je antennes die je haarscherp vertellen wat er speelt, lang voor iemand anders het doorheeft? Veel kans dat jij een sensitief leider bent. Dit programma leert je hoe je juist dankzij je sensitiviteit organisaties en teams tot de beste resultaten kan brengen, zodat je helemaal tot je recht gaat komen en grote impact zal hebben op de mensen om je heen.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Beheer cookie toestemming
Onze website maakt gebruik van cookies om onder meer statistieken bij te houden via Google Analytics. Meer informatie over het gebruik van cookies vind je in onze privacyverklaring.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
0 reacties