Voorzichtig de controle loslaten
De bewijslast voor het laten groeien van vertrouwen ligt bij de manager. De manager kan dit enkel doen door zijn medewerkers het vertrouwen te geven. Aangepaste opdrachten, toegang geven tot informatie en bronnen. Stimuleren van het nemen van intitiatief en dat later niet ondermijnen. Controle loslaten houdt ook een zekere mate van fouten – tolerantie in. Fouten zijn er om van te leren, niet om hard tegen op te treden.
Delen van informatie
Een andere manier waarop leiders risico’s nemen is door open en eerlijk te communiceren met hun medewerkers. Managers zijn vaak terughoudend als het gaat om delen van informatie. Ze vrezen voor informatielekken, vooruitlopen op de feiten, verdeeldheid en meningsverschillen.
Door transparant te zijn toon je aan dat je je medewerkers vertrouwt in het kunnen omgaan met de situatie zoals ze is, zelfs in moeilijke omstandigheden.
Change doorduwen
Als je in een risico-averse cultuur werkt , kan het helpen om risico – tolerante subculturen op te richten. Cellen in de organisatie waar wel geëxperimenteerd kan worden. Als door policies het toekenen van budgetten voor innovatieve ideeën te lang duurt kan je bijvoorbeeld een budget aan middle management toewijzen. Zijn kunnen dan snel kleine sommen alloceren aan nieuwe projecten. Door het beheer van budget uit te breiden, brengt de organisatie over dat ze ondanks de policies toch vertrouwen hebben in hun medewerkers, over hiërarchische grenzen heen. Doordat er sneller kapitaal kan toegekend worden, toont het management dat ze tolereren dat er geleerd wordt van fouten. Er is een grotere risico bereidheid. Medewerkers voelen dat er meer vertrouwen in hun is.
Investeer in de ontwikkeling van je mensen
Investeer in het potentieel van je mensen. Opkomen voor hun noden en de verantwoordelijkheid op jou nemen als er iets mis loopt, maakt duidelijk aan je team dat ze jou kunnen vertrouwen. Praat met je mensen over hun carrière. Waar willen ze naar toe? Help ze om hun doelen te bereiken. Als manager hangt je eigen succes uiteindelijk af van het succes van je mensen.
Managers zijn zich vaak niet bewust van de onbedoelde signalen die ze geven in verband met hoeveel vertrouwen ze hebben in hun medewerkers. Wat helpt om een omgeving van stabiel wederzijds vertrouwen te bouwen is het leren lezen van het vertrouwen dat medewerkers in je hebben en bewustwording van je eigen gedrag. Laat wat je zegt en vooral wat je doet telkens een signaal zijn van vertrouwen in je mensen.
|
0 reacties