Werken aan een hoger zelfbewustzijn leidt niet altijd tot betere resultaten …
Onderzoek toont aan dat als we onszelf beter kennen, we zelfzekerder en creatiever zijn. We maken gezondere beslissingen, bouwen sterkere relaties en communiceren effectiever. We zijn effectievere leiders met een hogere werknemerstevredenheid en meer winst. Nochthans leidt werken aan een hoger zelfbewustzijn niet altijd tot betere resultaten.
Uit onderzoek van Tasha Eurich blijkt dat de technieken die leiders toepassen om zelfbewuster te worden niet altijd de juiste zijn. Zo kan introspectie, als je het verkeerd aanpakt, leiden tot een negatief zelfbeeld. Leren uit ervaring kan ook omgekeerd werken. Net als macht kan het leiden tot zelfoverschatting en op die manier zelfbewustzijn blokkeren.
In mijn vorige blog kan je lezen #1 wat zelfbewustzijn is en #2 hoe macht en ervaring zelfbewustzijn blokkeren.
#3: Introspectie verbetert niet altijd je zelfbewustzijn
Je zou denken dat introspectie tot een hoger zelfbewustzijn leidt, door het onderzoeken van je eigen gedachten, gevoelens en gedragingen. Wat kan er beter zijn om jezelf te leren kennen dan te reflecteren over waarom je bent zoals je bent?
Het onderzoek toont echter aan dat mensen die aan introspectie doen minder bewust zijn en ook lagere scores halen op job tevredenheid en welzijn.
Hoe kan dat? Het probleem is niet dat introspectie niet werkt, het probleem is dat veel mensen het niet correct doen. We proberen antwoorden te vinden door onszelf af te vragen “waarom”. Op die manier onderzoeken we onze emoties (Waarom kan ik het met die collega goed vinden en niet met die andere?), ons gedrag ( Waarom kon ik op dat moment mijn woede uitbarsting niet onder controle houden?), onze waarden (Waarom heb ik het zo moeilijk met die nieuwe vakantieregeling?)
Waarom is echter een verbazend slechte zelfbewustzijnsvraag. Onderzoek toont aan dat we geen toegang hebben tot veel van de onbewuste gedachten, gevoelens en motivaties die ons een antwoord zouden kunnen geven. Omdat zoveel antwoorden zich in ons onderbewuste bevinden, hebben we de neiging om antwoorden te verzinnen die juist aanvoelen, maar vaak fout zijn. Een nieuwe manager zou na uitgevlogen te hebben tegen een medewerker tot de conclusie kunnen komen dat ze niet geschikt is voor een management job, terwijl de echte reden van haar uitbarsting een lage bloedsuikerspiegel was. |
0 reacties